PŘESUN KNIŽNÍHO DOUPĚTE NA NOVOU DOMÉNU!!!
Nově mě najdete na mé vlastní originální doméně. Všechen obsah i komentáře byly přesunuty na novou stránku. Jen ještě všechno nešlape a nevypadá tak, jak má. Pište prosím všechny své komentáře na novou stránku. Díky.
KNIŽNÍ DOUPĚ

12. listopadu 2011

RC review: Na útěku

český cover
Autor: Rachel Ward
České datum vydání: 23.8.2011
Knižní série: Čísla
Díl: první
Žánr: paranormálno
Nakladatel: Egmont
Česká anotace:
Jem už od malička vidí v očích lidí čísla. Co ta čísla vlastně znamenají, pochopí v den matčiny smrti – jsou to data, dny, kdy lidé, kterým se dívá do očí, zemřou.

Život je pro Jem těžký, dokud nepotká kluka, kterému říkají Pavouk. Svět je náhle mnohem krásnější.

Ale cestou do Londýna Jem pozná, že se blíží veliké neštěstí, které navždy otřese jejich životy…
Čísla
Představte si, že byste věděli, kdy někdo umře. Kdybyste celý život vídali data úmrtí lidí okolo sebe a věděli byste, kolik času jim zbývá. Přátelili byste se vůbec s někým? Dokázali byste se k někomu upnout, někoho mít rádi? Rachel postavila svou knihu na velice zajímavé zápletce. Zabývá se něčím, co by mohlo být klidně zcela reálné.

Kniha doposud získala obrovské množství ocenění: Vlámská cena za literaturu pro děti a mládež 2011 (kategorie 14-16 let), Lese-Hammer 2011 Book Prize (Německo), Salfordská cena za literaturu pro mládež, Agnus Book Award 2010, Oxfordshire Book Award 2010, Stockport Schools Book Award, Key Stage 4 2010, Hounslow Book Award 2010 či Wandsworth Fabulous Book Award 2010. Nejspíše i díky tomu upoutala oko filmových tvůrců. V současné době se totiž pracuje na filmovém scénáři.

Fakta a fikce
Jem už od mala vidí v očích lidí čísla. Jejich význam jí však dojde až v momentě, kdy svou matku najde mrtvou poté, co se předávkovala. Od té chvíle ví, že pokaždé, když se někomu podívá do očí, dozví se přesné datum jeho smrti. Někteří žijí dlouho, většina z nich ale ne. Jem připadá, jako by sama smrt přitahovala.

I proto díky své ne zrovna příjemné schopnosti nerada navazuje nějaká přátelství, nerada chodí do školy a vůbec raději tráví čas sama. Ale ani to nezabrání Pavoukovi, aby se o ni začal zajímat.

Překlad
Překladově jde o hovorový, potažmo slangový jazyk, s vyšším výskytem sprostých slov. A právě to může čtenáře na knize zarážet a celkově je i odpuzovat. Na slovech knihy dost záleží. Díky nim se člověku kniha čte buď dobře nebo špatně (pokud opomineme fakt, že ne každá kniha je obsahově skvělá). V tomto případě jde ale jazyk knihy ruku v ruce s celkovým pojetím příběhu a postav. Přesně odráží stav, v jakém se Jem nachází, jak uvažuje, jak ji celý život vyformoval - vychoval, chcete-li.

Postřehy a pocity
Jem je docela složitá postava. Nedokážu si představit, že bych měla stejnou schopnost jako ona. Upřímně mě to děsí, protože i když by plno lidí určitě chtělo vědět, kdy kdo umře, já rozhodně ne. Nejspíš bych se cítila stejně mizerně jako Jem, měla bych stejný postoj a možná i chování.

Pavouk byl na druhou stranu docela jednoduchá postava a vývoj jejich přátelství byl celkově dost zvláštní. Přesto pochopitelný a zajímavý. Člověk nevěděl, co se stane dál.

Z ostatních postav stojí za zmínku Pavoukova babička, která byla víceméně podivná. Spíš šlo o příběh dovu mladých lidí, kteří si hledají své místo v životě a vůbec se snaží žít naplno, dokud to vůbec jde.

Hodnocení
Na tuhle knihu jsem byla dost zvědavá. Tématicky je hodně zajímavá a já byla zvědavá, jak si s tím autorka poradí. A poradila si prostě po svém. Což nemusí hned každému sedět.

Z knihy mám rozporuplné pocity. Líbil se mi způsob, jakým Rachel knihu pojala. Člověk se většinou setkává s příběhy, které sice mohou být do jisté míry smutné, osudové a tak vůbec, po většinou jsou ale vyprávěny spíše povzbudivějším způsobem. Při čtení prvního dílu série Čísla máte pocit, jako by z téhle situace nebylo úniku a celou dobu tušíte, že to nedopadne moc dobře. Přesto doufáte, že ano. I na ten jazyk jsem si po čase zvykla, i když uznávám, že těch sprosťáren tam je požehnaně.

Vzato kolem a kolem jde opravdu o dobrou knihu, ale nemůžu si pomoct, mám z ní divný pocit. Proto prozatím dávám 3 hvězdičky a věřím, že s dalším dílem se mi to bude líbit víc.


Čísla: Na útěku si můžete objednat na stránce nakladatelství Egmont.

Chtěla bych touto cestou poděkovat nakladatelství Egmont za poskytnutý recenzní výtisk této knihy.

Nakladatelství má také svůj profil na Facebooku! Dejte si stránku do oblíbených a sledujte novinky!


1 komentář:

  1. Knížku jsem četla a docela s tebou musím souhlasit. Nápad je to skvělý, ale ten styl a ty sprosťárny mi dost vadily. Já vím, že všichni kolem mluví pořád sprostě, ale když je to psané, a ke všemu je tak napsaná celá knížka, tak mi to dost vadí.
    Ale je fakt, že bez těch slov bych se nevcítila tolik do té situace. Jako by to bez nich nešlo. Příběh byl hodně zamotaný a popravdě, když jsme knížku viděla prvně tak jsem od ní očekávala něco jiného. Tohle mě nezklamalo, ale překvapilo.
    Taky se těším na ten druhý díl, ale to má být snad volné pokračování, když už to není o ní, ale o ... :D To neprozradím případným čtenářům. :D :D
    S těmi třemi hvězdičkami souhlasím. Měla jsme z knížky smíšené pocity. :)

    OdpovědětVymazat