PŘESUN KNIŽNÍHO DOUPĚTE NA NOVOU DOMÉNU!!!
Nově mě najdete na mé vlastní originální doméně. Všechen obsah i komentáře byly přesunuty na novou stránku. Jen ještě všechno nešlape a nevypadá tak, jak má. Pište prosím všechny své komentáře na novou stránku. Díky.
KNIŽNÍ DOUPĚ

28. dubna 2011

RC review: Glee - Jak to začalo

český cover
Autor: Sophia Lowell
České datum vydání: 28.2.2011
Knižní série: Glee
Díl: první
Žánr: kniha na motivy seriálu
Nakladatel: CooBoo
Česká anotace:
Všichni fanoušci Glee pozor! Tahle knížka je oficiální „prequel“ k seriálu! Každé velké vystoupení potřebuje zahřívací kolo – chcete vědět, co se dělo, než Glee převzal pan Schuester? Kdy si Rachel poprvé uvědomila, že Finn je víc než jen natvrdlý fotbalista? Jak začal tajný románek Pucka a Quinn? A jak Glee fungovalo, než získalo pořádného vůdce? No upřímně, zrovna jim to neladilo... Připravte si Zlaté hvězdy a šplouchy – je čas zjistit, co se stalo, než tahle úžasná show začala!
Oblíbený seriál
Co si budeme říkat, pro většinu z nás je střední škola peklo. Přáli bychom si patřit mezi ty oblíbené a mít spoustu kamarádů, ale jsme spíš zalezlí někde v koutě, odkud pozorujeme svět okolo a jsme rádi, že jsme rádi.

Někteří z nás jsou kvůli svému vzhledu, kvůli tomu, co máme rádi a co nás baví, šikanovaní různými způsoby. Ovšem záleží pouze na nás, co s tím uděláme. Právě na tohle téma brnká obrovsky oblíbený americký seriál GLEE. Pokud jste o něm ještě neslyšeli, tak si nejspíš stojíte na vedení.

Fakta a fikce
Seriál vypráví o skupině studentů, kteří se snaží oživit dávno zašlou slávu školního sboru. Původní jádro tvoří Rachel, Kurt, Mercedes, Tina a Artie. Tahle pětka se snaží vzkřísit sbor doslova z popela. Ne, že by se jim to zrovna dařilo. Nepatří na škole zrovna mezi ty nejoblíbenější a alespoň jednou za den si "užijí" pořádnou spršku ledovou tříští. Na druhé straně tu máme oblíbence z řad fotbalistů a roztleskávaček, kteří si rádi hrabou na vlasntím písečku a zákeřnost jim není cizí.

Kniha ovšem vypráví příběh, který se udál ještě před tím, než se školní sbor začal vůbec formovat. Sleduje všechny hlavní představitele a jejich vzájemně propletený život. Fanoušci seriálu si tedy přijdou rozhodně na své, protože se dozví, co se dělo dříve a budou si moci utvořit obrázek o tom, proč některé postavy jednaly tak, jak jednaly.

Překlad
S knihou v originále nemám zkušenosti, takže neposoudím jestli se nějak výrazně liší. Myslím si ale, že ne. Jména oblíbených postav zůstala stejná (kdyby ne, asi bych se naštvala) a stejně tak se český překlad knihy drží českého překladu seriálu. Plusový bod za to, že roztleskávačky jsou opravdu roztleskávačkami a ne mažoretkami - jako se to stalo v jiné nejmenované knize v překladu :)

Postřehy a pocity
Jsem obrovský fanoušek seriálu - opravdu obrovský. Seriál naprosto zbožňuju a nenechám si ujít jediný díl. Pamatuju si, že když jsem odjížděla do Ameriky, zrovna týden na to měl běžet poslední díl první řady a já byla nešťastná, že ho neuvidím, protože jsem měla být v lese v Connecticutu. Tak se jedna má kamarádka smilovala a poslala mi ten díl po částech na můj mobil. Nedokážete si představit mé štěstí! Ale zpátky ke knize...

Kniha sleduje osudy všech oblíbených hrdinů. Sebestřednou Rachel, která je sice vysoce neoblíbená, ale jde si pevně za svými sny. Šikanovaného Kurta, co se prostě rád oblíká, sleduje módu a svět sebe okolo úplně jinak, než by normální kluk měl. Nevrlou Mercedes, která je jako černoška na škole v menšině a má komplexy kvůli své váze. Koktavou Tinu, co má problém se prosadit a vůbec říct nahlas svůj názor. Ochrnutého Artieho, který už nejspíš nikdy nebude chodit a musí se srovnat se svým vozíčkem. Sobecké Quinn, jíž jde jen o její osobní blaho a o to být oblíbená. Hloupoučkého Finna, kterému se líbí pozornost holek jenom kvůli tomu, že je fotbalista. Arogantního Pucka, co si zamanul, že Quinn bude jeho. Na Brittany, Santanu, Sue, Willa a spoustu dalších si nejspíš budeme muset počkat do další knihy, protože v téhle je důležité zjistit to, jak vůbec sbor vznikl...

Hodnocení
První řada seriálu získala devatenáct nominací na Ceny Emmy, čtyři na Zlatý glóbus, šest na Satellite Awards. Druhá řada byla nominována na pět Zlatých glóbů. Seriál vytvořili Ryan Murphy, Brad Falchuk a Ian Brennan, kteří zprvu zamýšleli Glee natočit jako film. V každém dílu seriálu je několik hudebních čísel vybíraných Murphym, který se snaží o vyrovnanost muzikálových hitů a písní z hitparád. Písně, jejichž cover verze se v seriálu objeví, jsou vydávány přes iTunes store v týdnu vysílání a CD s písněmi z Glee jsou poté vydávány Columbia Records. Hudba z Glee se setkala s velkým komerčním úspěchem. Singlů se digitálně prodalo více, než 13 milionů; CD se prodalo 5 milionů. Myslím, že nikoho nepřekvapilo, že se začalo pracovat i na knize. Té se chopila sama scénáristka Sophia Lowell.

Nečekejte ovšem, že půjde o knihu, která bude naprosto zlomová. Úžasnost seriálu těžko převedete do knižní podoby. Přece jen vám při čtení nebude hrát žádná hudba (pokud si ji ovšem jako kulisu nepustíte) a neuvidíte, jak naštvaně se někdy dokáže Rachel zatvářit. Knihu doporučuju všem fanouškům seriálu, kteří ji dokážou patřičně ocenit. Pokud jste seriál neviděli, některé věci vůbec nepochopíte a bude se vám celá kniha zdát jakoby o ničem. Pro mě to byla pěkná oddychovka, která mi jenom víc zpříjemnila koukání na seriál a jsem rozhodně ráda, že se mi dostala do rukou. Už jenom proto, že jsem si hrála pořád s obálkou - ten nápis GLEE se totiž hezky třpytí. Knize dávám celkově 3 hvězdičky a pokud jste seriál ještě neviděli, mazejte se na něj jít podívat.

Glee - Jak to začalo si můžete objednat na eshopu nakladatelství CooBoo.

Chtěla bych touto cestou poděkovat CooBoo za poskytnutý recenzní výtisk této knihy.